nedeľa 11. októbra 2015

Niečo o mne.

Vitajte!! Volám sa Martina, žijem s mojím mužom M. už šesť rokov v Španielsku. Máme dcéru Carolinu a psa Toru. Myšlienku na vznik blogu v sebe nosím už dávno, lebo som aktívna osoba plus po 17 mesiacoch na materskej mám potrebu sa s vami podeliť o vlastné skúsenosti, recepty, myšlienky a všetko čo so vzťahovou výchovou súvisí.

Vzťahová výchova, alebo tiež kontaktné rodičovstvo, je v mojom prípade niečo, čo som objavila úplne prirodzene a o čom som počas tehotenstva nemala ani potuchy. A aj to bol jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodla zrealizovať môj blog. Zrazu sa vo mne ozvali inštinkty, ktoré mám v sebe zakódované a nie vždy som sa stretla s pochopením okolia, čo bol ďalší dôvod vzniku tohto blogu. Môj manžel je v tomto smere pre mňa neskutočnou oporou, lebo ma v každom mojom rozhodnutí podporuje.

A čo to to kontaktné rodičovstvo vlastne je?

Kontaktné rodičovstvo je metóda založená na prirodzenom načúvaní potrebám dieťaťa a správnou reakciou na ne. Mnohí ľudia si myslia, že ide o výchovu bez hraníc a bez limitov, ale nie je to tak.

Za jeho najhlavnejšie body by som označila:

1. Prirodzený pôrod.
Bez inštrumentácie a bez medikamentov.

2. Bonding.
Alebo aj kontakt koža na kožu mamy/otca (v prípade cisárskeho rezu s celkovou anestéziou) a bábätka ideálne do dvoch hodín po narodení. Neskôr sa môže praktizovať kedykoľvek :-)

3. Kojenie na požiadanie.
Lebo iba samo dieťa vie, kedy je hladné, kedy sa chce maznať, kedy potrebuje pocit bezpečia...

4. Nenechávať dieťa vyplakať.
Pretože plač bábätka je forma komunikácie a nie vydieranie.

5. Nosenie.
Či už na rukách, v ergonomickom (!!!) nosiči, elastickej šatke alebo tkanej šatke.. klokanka nie je ergonomický nosič, ale o tom neskôr.

6.  Spanie v spoločnej posteli.
Je dokázané, že matky, ktoré spia v spoločnej posteli s bábätkom sa vyspia lepšie (obaja, matka aj dieťa) a tiež sa tým podporuje kojenie, lebo dieťatko má "voľný" prístup k zdroju obživy. Matka zvykne reagovať už na ranné signály bábätka, ktoré sa tým pádom nezobudí úplne a "prespí" celú noc. Pre matku je výhodou, že nemusí na každé kojenie vstávať z postele a častokrát sa stane, že pri samotnom kojení zaspí.

5. Bezplienková metóda.
Pri kontaktnom rodičovstve sa rodičia učia rozoznávať neverbálne signály dieťatka už od narodenia a mnohí praktizujú bezplienkovú komunikačnú metódu.

Niektorí autori hovoria o viacerých bodoch, ale ja som sa tu snažila v krátkosti poukázať na tie najhlavnejšie. Je mi úplne jasné, že nie všetci rodičia spia s bábätkom v spoločnej posteli, robia bezplienkovú metódu, etc. My napríklad plienky používame a nemyslím si, že to niečo mení na veci. Proste robíme kontaktné rodičovstvo s plienkami :-)

A ako je u vás? Našli ste sa v niektorých bodoch, alebo vo všetkých?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára